Epoq, Elgiganten och service
De som följt mig på twitter under sommaren har garanterat inte missat följetongen kring de två vitrinskåpsdörrarna vi hade beställt till ett av överskåpen i vårt kök inför renoveringen.
Det hela började egentligen i april när order lades på såväl köksinredning som vit varor på Elgiganten.
Servicen på Elgiganten i Karlstad var det ingen som helst fel på. Bra förslag under ritandet av köket och tillmötesgående när det gällde bokning av leveranser och betalningar.
Leverans av allt skulle ske 17 juni och Bring anlände avtalsenligt under dagen.
Alla kollin, 13 totalt, var hela och utan skador.
För att vara på den säkra sidan plockade jag upp de fyra pallarna med stommar, luckor och lådor för att se till att allt var med enligt plocklistorna.
Det var där någonstans jag insåg att vitrinskåpsdörrarna saknades.
3 veckor senare kom ett paket med posten, de blev liggande ett tag tills de var dags att montera. Chocken var total, bägge glasrutorna var trasiga.
Bara att ringa kundtjänst igen, andra samtalet, nu skulle det bara ta två veckor. att få dörrarna.
De kom, men var trasiga.
Dags för samtal nummer tre, med bedyrande från kundtjänst att nu skulle de minnsann packa dem ordentligt. Att jag bad att de skulle skicka dem med Bring i stället för Posten gick ej, paketet var för lätt.
Ytterligare väntan, paket nummer tre anlände, sämre paketerat än någonsin och jag hörde utan att öppna förpackningen att glasen var trasiga.
Samtal nummer fyra, 15.55 en fredag, jag förbannad och tjejen i kundtjänst var nära till tårar. Blev ”trots att det var fredag” uppringd av leveranschefen runt 18 och hon skulle personligen se till att denna gång skulle paketet skickas med Bring. Samma kvinna som 4-5 veckor tidigare lovat att de skulle förpacka vitrinskåpsluckorna ordentligt.
Idag, 4 september, 11 veckor försenat levererades luckorna hela till min arbetsplats med Bring.
Men allt slutar egentligen inte där.
För när jag kom hem hade Bring varit hos oss, någon order satt upptejpad på dörren. Vad de skulle göra hos oss vet jag ej. Av ordersedeln att tolka, så skulle de hämta något, vad vet jag ej.
Ingen hemma, telefonnummer saknas, stod kladdat på ordersedeln. Hur svårt kan det vara 2013 att använda Hitta, speciellt när man står på adressen och har namnet på ordersedeln i näven. Ska jag ringa bring, de hade väl kunnat presentera ett nummer i så fall.
Redan vid samtal nummer två började jag hänvisa till att vi krävde kompensation för dessa förseningar och en summa för varje veckas väntan nämndes. Nu när luckorna är hela kryper det dock fram att den summan absolut inte skulle komma på tal, då en lucka till ett skåp ej är en vital del.
Frågan är då, hade det tagit dem 11 veckor att ordna fram en skåpstomme. troligtvis inte. Men när det kommer till en skåplucka och att säkerställa en hel lucka vid leverans är det försumbart att de ska vara trasiga 3 gånger om. Summan vi fick, är i jämförelse med om det varit delar till en skåpstomme, ett SKÄMT!
Jag kan garantera att hade de lyckas skicka med luckorna första gången hade de varit hela för de hade inte kastats runt av postens personal utan legat säkert på en pall med andra delar av köket.
Således är mitt tips, att om du som beställer EPOQ-kök, skulle sakna delar som innehåller glas, skicka tillbaka HELA kollit till sista skruv och be dem skicka om allt på nytt igen.
Allt är inte svart, det finns mycket vitt också. I det stora hela om man bortser från de 11 veckorna vi väntat på två dörrar och skämtet till kompensation, så är vi riktigt nöjda med vårt nya kök. EPOQ är enkelt att montera och har den kvalité man kan förvänta sig. Förbättringar finns att göra dock, förtydliganden inom vissa delar av den gedigna instruktionsboken är en av dessa.
Varför är det så svårt att få rätt i reklamation,jag har kämpat 3 år få rätt på min reklamation, ingen ting har hjälpt fast jag har gjort allting dem har begärt?
Vem kan hjälpa mig? Mvh.Inkeri Kähkönen.
Södertälje.