Falsk marknadsföring från SF

Hur tänker du när du ser affischen till Spy Kids 4D?
Rent spontant tänker man kanske: WOW 4D film!!
Jo tjenare, vad skulle i så fall vara den ”fjärde dimensionen?

Dumma jag frågade givetvis kassörskan på SF biografen i Karlstad vad de hade för fjärde dimension att erbjuda.
Rakt ut erkände hon att det var ”falsk marknadsföring” och att 4D i titeln just är bara en del i titeln.

4D film erbjuds ej på så många ställen i sverige.
Du hittar det dock på Tekniska museet som har rörelse i stolarna och möjlighet att fläkta besökarna.

2 svar på ”Falsk marknadsföring från SF

  • november 7, 2011 kl. 11:42 f m
    Permalänk

    Det är filmbolaget som står för all marknadsföring på sina filmaffischer och jag kan hålla med om att begreppet 4D kan skapa lite förvirring. Varken på film eller på Tekniska museet handlar det om fyra dimensioner utan snarare tre dimensioner (om filmen är i 3D) plus ytterligare sinnesintryck. Lukt och känsel är som bekant inga dimensioner utan sinnen och om stolarna rör sig, det fläktar eller luktar är det ju snarar fler sinnen som aktiveras än ytterligare dimensioner som öppnas.
    Men 4D tycks ändå vara ett vedertaget begrepp så det får vi väl leva med. När det gäller ”Spy Kids” så stod det fjärde D-et för ett luktkort som användes under filmen, alltså luktsinnet.
    Vänliga hälsningar
    Thomas Runfors
    Informationschef SF Bio

    Svar
    • november 7, 2011 kl. 11:53 f m
      Permalänk

      Tack Tomas för ditt svar.
      Jag har full förståelse för att bolagen står för titlarna.
      Med din kommentar som utgångspunkt skall jag genomföra förtydligande i artikeln.

      Svar

Lämna ett svar till Thomas Runfors Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.